Informacje dodatkowe

Publikacje

Agata Romaniuk

Click here for bio in English

Pisarka, reporterka, socjolożka z doktoratem z Polskiej Akademii Nauk. Absolwentka Polskiej Szkoły Reportażu i założycielka Grupy Reporterskiej Głośniej. Stypendystka programu rezydencyjnego Fundacji Pismo. W 2017 zainicjowała projekt badawczo-reporterski Światła Małego Miasta, który opisywał życie Polaków w najmniejszych miasteczkach. Projekt był nominowany do Grand Press Cyber. W 2019 ukazała się jej książka reporterska „Z miłości? To współczuję. Opowieści z Omanu” nominowana m.in. do nagrody Kolosy. Opowiadania i reportaże Agaty Romaniuk znalazły się także w zbiorach „Przewiew. 12 opowieści otwartych” i „Nadzieja”. Jest także autorką książki „Zapalniki zmian. Jak projektować zachowania?”. Publikuje teksty w „Dużym Formacie”, „Przekroju”, „Piśmie”, magazynie „Non/Fiction” i „Reportagen”. Prowadzi zajęcia z warsztatu pracy reporterskiej i z ekonomii behawioralnej.

W marcu 2021 roku ukazała się pierwsza część jej serii detektywistycznej dla dzieci “Kocia Szajka. Zagadka zniknięcia śledzi”. Od tamtej pory wyszło jeszcze sześć części tej serii, każda ciesząca się równie dużym zainteresowaniem!

W kwietniu 2022 roku wydała swój powieściowy debiut ,,Proste równoległe’’, książkę otuloną nie tylko piękną historią ale też muzyką . Jest również autorką dwujęzycznej książki dla dzieci pt. „Bal u lamorożca. Polsko-ukraińskie bajki o przyjaźni” wydanej przez Zygzaki oraz ,,Klub enigma”, wydanej w 2024 roku. Najnowsza- ,,Najgorsze randki świata i kilka udanych” ukazała się na początku 2025 roku nakładem wydawnictwa Poznańskiego.

Recenzje

“Kocia szajka. Zagadka zniknięcia śledzi” 
Autorka korzystając ze stereotypów, a nawet odwracając ich znaczenie, wprowadza do historii kwestie komediowe. Sporo jest w książce zabawnych gagów, powiedzonek (które później z powodzeniem można cytować) czy wyróżniających się bohaterów i osobowości, które sprawiają, że całość staje się jeszcze bardziej ciekawa!  Bajkochłonka

 

„Z miłości? To współczuję. Opowieści z Omanu”
Czytamy te opowieści jednym tchem, każda kolejna otwiera szufladki w głowie i wzbudza inne, ale silne emocje. Najbardziej podoba mi się w tej książce to, że stwarza wątpliwości, pokazuje, że nic nie jest oczywiste i niczego nie można twierdzić z całą pewnością i każe zastanowić się. Ludzie są różni, potrzebują różnych rzeczy, a takie książki ułatwiają zrozumienie i oswojenie czegoś, co wydaje się na pierwszy rzut oka niezrozumiałe. Zachwyca mnie to, że dzięki takim książkom mogę się uczyć świata.

bardziejlubieksiazki.pl

Reportaż Agaty Romaniuk czyta się z wypiekami na twarzy. […] Co prawda nie jest to żaden przewodnik po tym kraju, ale z pewnością jest to przewodnik po omańskich duszach, obyczajach i namiętnościach. Fascynująca lektura.
kobiecaintuicja.com

Mimo wszystko omańska kobieta chce brzmieć dumnie i tę dumę Agata Romaniuk pokazuje ze szczególnym nasileniem. Może przede wszystkim dlatego, że kocha kraj, o którym pisze. Zna i rozumie różnorodne kobiety. Wie, jak definiować kobiecość poprzez zaprzeczenia i kwestionowanie. Wie również, że po lekturze jej opowieści czytelnik nie zapragnie tylko spróbować daktyli i sprawdzić, czy do Omanu nie są organizowane jakieś tanie wycieczki. Zajrzymy w głąb kobiecej duszy, ale także ciała. Pod abaję, gdzie kryje się golden pussy. Ale Romaniuk pokazuje, czym jest szczęśliwe lub skrzywdzone kobiece serce. Bardzo mi się podoba w tej książce niuansowanie oraz operowanie kontrastami. Wyjątkowo dobra rzecz, aż za dobra jak na debiut. Pozostaje pogratulować i wierzyć, że każdy rejon świata oraz duszy ludzkiej można sportretować z taką różnorodnością oraz uwagą. Chapeau bas!
Jarosław Czechowicz, „Krytycznym okiem”

„Zapalniki zmian”
Agata Romaniuk przystępnie wprowadza do zastosowań ekonomii behawioralnej w biznesie. Siłą książki są przykłady z jej praktyki zawodowej. Za każdym razem podaje wyjaśnienia zastosowanych mechanizmów, co pozwala zrozumieć, jak można wykorzystać je we własnej firmie. „Zapalniki zmian” to lektura obowiązkowa dla wszystkich zajmujących się UX, CX, design thinking, a przede wszystkim dla tych, którzy chcą projektować zmiany zachowań klientów, by poprawić ich doświadczenia.
Jacek Szlak, redaktor naczelny portalu „Marketing przy Kawie”

Umiejętność projektowania zachowań staje się coraz ważniejsza zarówno w biznesie, jak i polityce społecznej. W książce Agaty Romaniuk znajdziecie wiele praktycznych wskazówek, masę przykładów i tony inspiracji, jak to robić.
Ania Karczmarczuk, CEO Ipsos w Polsce